PROJEKT 008


NASZE PROJEKTY POLITYCZNE

SEKTOR PROJEKTY SPECJALNE

Projekt 008 -  Konsolidacja spółek kolejowych - PKP SA - nowelizacja ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym oraz ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"


 

UWAGA! TO JEST PROJEKT OTWARTY - jeśli nie zgadzasz się z którymkolwiek punktem - napisz o tym podając merytoryczne kontr-argumenty w dyskusji na FB - czekamy również na wszystkie wasze propozycje zapisów.

Szanowni Państwo,
PROJEKT SPECJALNY - 008 - Konsolidacja spółek kolejowych w transporcie pasażerskim - PKP SA - nowelizacja ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym oraz ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe"




Jak wszyscy pamiętamy, w 2000 roku weszła w życie ustawa o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", która rozczłonowała PKP na mniejsze spółki wierząc, że takie rozwiązanie przyniesie korzyści upadającemu przedsiębiorstwu państwowemu. Dzisiaj, po 18 latach, sprawdzamy jak to rozwiązanie wpłynęło na polską kolej i zdecydowanie wracamy do poprzedniego, jednak mocno zmodernizowanego, systemu.

Zbytnie rozdrobnienie polskiej kolei spowodowało, że podróżni zaczęli gubić się w gąszczu kolejowych spółek i zależności. W 2001 roku powstała PKP Intercity - już sama nazwa była WIELKIM BŁĘDEM i powodowała zamieszanie - osoby kupujące bilet spółki PKP InterCity mieli nadzieję, na jazdę pociągiem "InterCity" - niestety na peron wjeżdżał stary zdezelowany skład tej spółki o nazwie TANIE LINIE KOLEJOWE... Podobnych rozczarowań było więcej. Dzisiaj mija 18 lat od restrukturyzacji I NADAL NIE MOŻNA KUPIĆ JEDNEGO BILETU NA CAŁĄ PODRÓŻ! Rozwiązanie to funkcjonuje jedynie częściowo dla kilku spółek.



Kolejnym WIELKIM BŁEDEM komercjalizacji i restrukturyzacji z 2000 roku było usamorządowienie PRZEWOZÓW REGIONALNYCH, które w efekcie pogłębiło kryzys pasażerskich przewozów regionalnych w naszym kraju albowiem Przewozy Regionalne pogrążone były w permanentnym chaosie decyzyjnym oraz przeroście administracji korporacyjnej (np. Rady Nadzorcze składające się z 19 osób).

Główne założenie projektu:
- przyjęcie modelu niemieckiego na wzór DB AG jeśli chodzi o strukturę organizacyjną
- konsolidacja następujących spółek i przewożników:
PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
PKP INTERCITY
Przewozy Regionalne - BEZWZGLĘDNIE
Koleje Mazowieckie
SKM w Warszawie
Koleje Śląskie
Warszawska Kolej Dojazdowa
Koleje Wielkopolskie
Koleje Dolnośląskie
Koleje Małopolskie
Łódzka Kolej Aglomeracyjna
PKP INFORMATYKA
PKP Linia Hutnicza Szeroktorowa Sp. z o.o.
SKM Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o.
XCITY Investment
NATURA tour
PKP TELKOL (oficjalnie funkcjonuje od dzisiaj z połączenia dwóch innych spółek PKP UTRZYMANIE i PKP BUDOWNICTWO)
Drukarnia Kolejowa Kraków

Jedyna Spółka pozostająca poza konsolidacją to PKP CARGO - spółka giełdowa.

- konsolidacja produktowa, jeden bilet, wspólne usługi i produkty pod nazwą PKP

- próba wykupienia spółki PKP Energetyka od zagranicznego funduszu inwestycyjnego. W przypadku niepowodzenia, zaproszenie do przetargu konkurencji czyli Enea, Duon, PGE, RWE i innych i stworzenie nowego konsorcjum w/w firm do obsługi PKP

- wprowadzenie przetargów na obsługę lokalnych linii przez dotychczasowych lokalnych przewoźników

- wprowadzenie prostych zasad prowadzenia działalności przewoźniczej dla innych spółek i firm (sprawiedliwość cenowa dla wszystkich podmiotów)
- powrót do poprzedniego nazewnictwa pociągów EC / IC / EX, POSPIESZNY, OSOBOWY - bez wyszczególnienia nazw spółek



Czy popierasz założenia projektu konsolidacji spółki PKP SA?

TAK / NIE / NIE MAM ZDANIA
Zapraszamy do debaty oraz głosowania tutaj



LINKI:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-konsolidacja-z-przewozami-regionalnymi-po-roku-2018-84431.html
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-ma-byc-holdingiem-na-wzor-db-79934.html
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-ma-byc-holdingiem-na-wzor-db-79934.html
http://wgospodarce.pl/informacje/44485-holding-zwiekszy-efektywnosc-na-kolei
https://www.nik.gov.pl/plik/id,9682,vp,11936.pdf
http://www.sobieski.org.pl/komentarz-is-156/

Zapraszamy serdecznie do debaty na naszej grupie dyskusyjnej na Facebooku, gdzie odbędzie się wstępne głosowanie nad tym projektem. Wersja końcowa projektu powstanie do dnia 11 listopada 2018 - w tym dniu nastąpi głosowanie końcowe. Do tego czasu serdecznie zapraszamy do przesyłania wszelkich uwag na FB.