PROJEKT 114


NASZE PROJEKTY POLITYCZNE

SEKTOR FINANSE

Projekt 114 - Zakaz / ograniczenie reklamowania produktów bankowych i finansowych w mediach


 

Szczegółowy opis projektu

 Szanowni Państwo,

przedstawiam poniżej propozycję projektu numer 114 - "Zakaz / ograniczenie reklamowania produktów bankowych i finansowych w mediach" prygotowanego przez Kuba Kuba dotyczącego wprowadzenia zakazu lub skutecznego ograniczenia dla instytucji finansowych i bankowych w reklamowaniu swoich produktów w telewizji i radiu.

Zgodnie z raportem przedstawionym przez UOKiK (www.uokik.gov.pl), UOKiK wykrywa rokrocznie wiele nieprawidłowości w praktykach instytucji finansowych a sytuacja na rynku wcale się nie poprawia. UOKiK regularnie podejmuje interwencje, zwalczając przekazy wprowadzające w błąd. A przypadki okłamywania potencjalnych klientów przez przedsiębiorców ciągle się powtarzają. Jak wiemy, również Google Adwords już wprowadza zakaz reklamowania pożyczek krótkoterminowych. W ten sposób Google przykłada się do ograniczenia reklamy firm wpędzających ludzi będących w potrzebie w spiralę zadłużenia.

Jak to wygląda w innych krajach?

Na przykład kraje nadbałtyckie to istna kopalnia firm udzielających chwilówki. Wystarczy wspomnieć, że z tamtego regionu pochodzą takie firmy jak Vivus, Net Credit, Lendon, SMS365, VIA SMS, Soho Credit. Estoński rząd postanowił podjąć walkę z często nieuczciwymi praktykami i zakazał reklamy firmom udzielającym pożyczek chwilówek, zakaz obejmuje zarówno telewizję, jak i radio. Oczywiście pomysł estońskiego rządu znalazł się pod dużą krytyką mediów, które czerpały duże dochody z reklam kupowanych przez firmy udzielające szybkich pożyczek.

Dlaczego warto pomyśleć nad ograniczeniem lub zakazem reklamowania produktów bankowych i finansowych, w szczególności kredytów chwilówek?

Z zasady te reklamy są sprzeczne z dobrymi obyczajami. Przygniatająca większość dzisiejszych reklam produktów finansowych w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe konsumenta. Często treść zawarta w reklamach zmierza do niedoinformowania, dezorientacji, a także wykorzystania jego niewiedzy i naiwności Raport - reklama parabanków - UOKiK https://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=13278

 Mając na uwadzę powyższe, kto z Pań i Panów jest za wprowadzeniem zakazu reklam produktów finansowych w radiu i telewizji? [wszelkie inne sugestie dotyczące np. skutecznego ograniczenia tej działalności mile widziane]

Dyskusja dotycząca projektu tutaj