PROJEKT 450

PILNY "MODLIN"



NASZE PROJEKTY POLITYCZNE

SEKTOR TRANSPORT

Projekt 450 - Strategia rozwoju dla Polskich Linii Lotniczych "LOT" oraz lotniska WMI w Modlinie

 

Szczegółowy opis projektu

Rozkład lotów | Kierunki i terminy | Samoloty | Cztery sezony | Debata  | Home

Szanowni Państwo,

poniżej przedstawiamy obywatelski projekt strategii rozwoju dla Polskich Linii Lotniczych LOT oraz lotniska w Modlinie (WMI), który powstał w głowach kilku entuzjastów lotnictwa cywilnego, kilku pracowników różnych linii lotniczych oraz firm zajmujących się lotnictwem oraz turystyką w szerokim znaczeniu tego słowa.

 Co to jest PROJEKT MODLIN?

Projekt Modlin to szybki leasing 15 maszyn (projekt zakłada, że będą to Airbusy A320, ale to jeszcze nie jest pewne, wszystko zależy od dostępności) tej samej marki przez PLL LOT, zbazowanie ich wszystkich w Modlinie i uruchomienie lotów rejsowych podzielonych na cztery pory roku łącząc wszystkie ważniejsze lotniska ze wszystkimi miejscowościami turystycznymi (i nie tylko) do jakich najchętniej latają Polacy w ramach innowacyjnej ofery hybrydowej.  

INNOWACYJNOŚĆ

Na czym polega innowacyjność? PROJEKT MODLIN  to projekt całkowicie innowacyjny na rynku lotniczym jeśli chodzi o ofertę dla pasażera z 8 ważniejszych lotnisk w Polsce. Przede wszystkim to oferta hybrydowa (część miejsc w samolocie sprzedawana po preferencyjnej cenie dla biur podróży oraz innych klientów hurtowych, pozostała część miejsc ogólnodostępna dla każdego Klienta planującego indywidualnie swoje wakacje). Po drugie, wszystkie kierunki zostały podzielone na 4 pory roku oraz 8 głównych polskich lotnisk. Koncepcją tego projektu jest to, aby każdy mieszkaniec danego regionu w którym znajduję się jedno z lotnisk objętym projektem mógł wybrać możliwie jak najwięcej kierunków, które zmieniają się w okresie krótszym niż to zazwyczaj bywa w obecnych rozkładach lotów, tj. co 3 miesiące. Dzięki takiej strukturze, mieszkaniec Poznania zamiast 15/30 kierunków może wybrać jeden z 60 dostępnych dla jego lotniska w Poznaniu. PROJEKT MODLIN to również nowość dla biur podróży, które mogą bezpieczne przygotowywać swoje oferty handlowe bez konieczności wynajmowania samolotu, ponoszenia ryzyka związanego z wolnymi miejscami oraz bez stresu związanego z możliwą stratą finansową. W tym projekcie dowolne biuro rezerwuje dowolną ilość miejsc na dowolnym kierunku - reszta miejsc będzie dostępna dla każdego w internetowej sprzedaży. Proponowana siatka połączeń z wykorzystaniem 13 aktywnych samolotów krótkiego zasięgu (Airbus 320) oraz dalekiego zasięgu (Boeing 787 Dreamliner) znajduję sie tutaj.

 Dlaczego ten projekt jest tak ważny i pilny?

Ponieważ w przyszłym roku startuje RYANAIR SUN, który przeorze cały dotychczasowy rynek lotów nie tylko czarterowych, ale również rejsowych. I jak się nie pospieszymy to będzie za późno... Przez wiele lat polski rynek czarterowych przewozów lotniczych pozbawiony był dużego, stabilnego, krajowego przewoźnika świadczącego usługi w tym segmencie ruchu. Czas to zmienić i postawić na PLL LOT, ktore mają potencjał i możliwość przecistawienia się agresywnej ekspansji przewoźnika należącego oficjalnie do luksemburskiego funduszu (co wiąże się z tym, że podatki płacą  Luksemburgu - nie w Polsce).

 DWA DREAMLINERY NA STAŁE, TRZY W ZIMIE

Nasz projekt zakłada przebazowanie na stałe dwóch Dreamlinerów (Boeing 787) do Modlina, oraz trzeciego w okresie zimowym do wykonywania lotów dłuższych niż 6 godzinnych. Takie rozwiązanie zapewni połączenia do 35 miejsc na świecie, które są najchętniej odwiedzane przez Polaków. Kierunki objęte projektem to ABUDŻA (Nigeria), ACCRA (Ghana), ADDIS ABEBA (Etiopia), ANTANANARYWA (Madagasgar), BANDŻUL, BANGKOK (Tajlandia), BARBADOS, BOMBAJ (Indie), BUENOS AIRES (Argentyna), CANCUN (Meksyk), COLOMBO (Sri Lanka), DAR EL SALAAM (Tanzania), DENPASAR (Indonezja), DURBAN (RPA), GWATEMALA, HO CHI MINH (Wietnam), KAPSZTAD (RPA), KATHMANDU (Nepal), LA ROMANA (Dominikana), LAS VEGAS (USA), LIMA (Peru), LUSAKA (Zambia), MALE (Malediwy), MEXICO CITY (Meksyk), MIAMI (USA), MOMBASA (Kenia), NAIROBI (Kenia), PANAMA,  PHUKET (Tajlandia),  PORT LOUIS (Mauritius), RIO DE JANEIRO (Brazylia), SAINT MARTEEN (Antyle Holenderskie), SANTA CLARA (Kuba), SESZELE (MAHE), VARADERO (Kuba).

To wielka szansa dla wszystkich biur podróży w Polsce na przygotowanie konkurencyjnej oferty dotyczącej podróży po całym świecie nie tylko dla Klientów z Polski, ale również całej Europy przez Warszawę przy ryzyku finansowym zmniejszonym do minimum.

 Leasing floty

Najszybsza możliwość pozyskania maszyn do projektu to ich leasing. Obecnie rynek finansowania statków powietrznych postrzegany jest jako bardzo perspektywiczny.  Coraz więcej instytucji finansowych dostrzega w samolotach doskonałą klasę aktywów pozwalającą wzmocnić ich portfele. Według danych Związku Polskiego Leasingu w 2016 roku firmy leasingowe sfinansowały powietrzne środki transportu, czyli samoloty i helikoptery, na kwotę prawie 600 milionów złotych, co oznacza wzrost o 120 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. PKO Leasing jest liderem w tym segmencie z finansowaniem na poziomie 300 milionów złotych w 2016 roku i projekt zakłada współpracę przede wszystkim z PKO Leasing.

 Preferencyjne warunki współpracy dla największych touroperatorów w kraju

Głównym założeniem projektu jest ścisła współpraca z biurami podróży, które powinny otrzymać 10-20% rabatu do każdej ceny za jedno miejsce w ramach podpisanej umowy o współpracy. Tutaj warto pomyśleć o współpracy na zasadzie „na wyłączność” tak, aby zablokować Ryanarowi rozwój. Chodzi również o to, żeby zapewnić biurom dodatkową konkurencyjność  w stosunku do możliwości bezpośredniego zakupu biletu przez podróżnego. 

Modlin – powrót do gry i pożegnanie Ryanaira!

Przebazowanie 2 dreamlinerów oraz 15 maszyn Airbus A320 uniezależni lotnisko w Modlinie od współpracy z Ryanairem, który to od lat bezczelnie domaga się wyjątkowych warunków współpracy, grożąc i szantażując władze lotniska odejściem (Ryanair za odlatującego pasażera płaci 6 zł zamiast podstawowej stawki 40 zł). W chwili obecnej lotnisku, zajmującemu piąte miejsce wśród wszystkich portów lotniczych w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów, grozi zamknięcie..  

LOT – powrót do gry!

 Pomimo ostatnich dobrych danych finansowych, LOT może mieć problem, by samodzielnie przetrwać na bardzo konkurencyjnym rynku. Chociaż podejmuje się działania związane z konsolidowaniem rynku to są to działania niestety spóźnione albowiem na aktualnie na rynku lotnicznym Europy zostało  niewiele linii, które nie są jeszcze częścią większej grupy. Projekt Modlin to dla LOT-u wielka szansa na nowe otwarcie, nową ofertę oraz innowacyjność, dzięki której zdobędzie większość dotychczasowego polskiego rynku czarterowego.

Enter Air

Jak wiemy, w Polsce mamy jednego polskiego przewoźnika, firme Enter Air, która jest niekwestionowanym liderem w obsłudze ruchu czarterowego. Dysponuje także największą flotą obejmującą osiem 168-miejscowych Boeingów 737-400 oraz cztery 189-miejscowe Boeingi 737-800. - obecnie 17 maszyn, czyli więcej niż zakłada nasz projekt. Firma ta prowadzi operacje we Francji w Wielkiej Brytanii, Belgii, Hiszpanii, Izraelu, gdzie jego klientami są brokerzy łączący zamówienia tamtejszych biur podróży. Celem tego projektu nie jest absolutnie walka z tym przewoźnikiem. Model biznesowy tego projektu zakłada pełną współpracę z tym przewoźnikiem w trakcie planowania siatki połączeń.


POLSKIE LOTNISKA OBJĘTE PROJEKTEM MODLIN: GDAŃSK | KATOWICE | KRAKÓW | POZNAŃ | RZESZÓW | SZCZECIN | WARSZAWA MODLIN | WROCŁAW


Ryanair atakuje....

W przyszłym roku operacje w Polsce rozpoczyna Ryanair Sun, czarterowa firma Michaela O’Leary’ego, właściciela regularnej linii Ryanair. Firma Ryanair Sun od 13 lipca figuruje już oficjalnie w Krajowym Rejestrze Przedsiębiorstw jako spółka akcyjna, w całości należąca do luksemburskiego funduszu Silver Strand Investments. Na konferencji w połowie lutego w Warszawie O’Leary stwierdził, że czartery w Polsce są drogie i on to zmieni. Zapowiedział, że latem 2018 r. uruchomi własne połączenia. Na początek ma to być pięć Boeingów 737-800. Latałyby one tylko dla Ryanair Sun. Tego dnia kurs akcji Enter Air spadł o 8 proc. Michael O’Leary zapowiedział również, że w rok od debiutu w Polsce Ryanair Sun zwiększy liczbę samolotów zbazowanych w naszym kraju z 5 do 15 dzięki czemu zostanie liderem na rynku czarterowym w 2019 roku!   Projekt Modlin to ostatnia szansa na powstrzymanie zapędów Ryanaira do przejęcia większości naszego rynku charterowego w Polsce. Już w tym roku w pierwszym półroczu liderem wśród przewoźników regularnych był irlandzki Ryanair, który przewiózł na pokładach swoich samolotów ponad 5 mln 323 tys. podróżnych na trasach do i z Polski, uzyskując 32,22-proc. udział w naszym rynku. Jeśli PLL LOT nie podejmie walki poprzez projekt tego typu jak "MODLIN" - przegra walkę o rynek Polski z Ryanairem w ciągu 2-3 lat. Dodajmy na koniec, że Ryanair zarabia ponad 20 mln euro rocznie na samym Modlinie.

Lot czarterowy czy rejsowy? Oferta hybrydowa

Lot rejsowy to lot odbywający się regularnie zgodnie z planem przylotów i odlotów danego operatora linii lotniczych. Loty czarterowe są prowadzone okresowo, można z nich skorzystać tylko wtedy, gdy zakupi się wycieczkę za pośrednictwem biura podróży. Koncepcją projektu MODLIN jest połączenie tych dwóch typów lotów w ramach jednej oferty hybrydowej skierowanej zarówno do biur podróży jak i Klientów indywidualnych, którzy zainteresowani są jedynie przelotem - bez dodatkowych usług touroperatora. 

Główne cechy i zalety PROJEKTU MODLIN

  • maksymalne wykorzystanie dobowe samolotu (na wzór siatki Ryanaira, Wizzair'a oraz Norwegian'a)

  • płatne posiłki oraz inne uslugi na pokładzie

  • rozpoznawalna marka (LOT)

  • jednorodna flota - co daje oszczędności nie tylko przy konserwacji ale również szkoleniu załogi i częściach zamiennych o 10 proc. w stosunku do tradycyjnych przewoźników

  • niskie ceny przewozów - obsługa klienta on-line, bez pośredników, przejrzysta i prosta oferta oraz system rezerwacyjny

  • low-costowy model biznesowy, tj. niskokosztowy z elementami czarteru i zbliżony do nowoczesnych linii niskobudżetowych co pozwala na osiąganie pozytywnych wyników nawet w czasach kryzysu

  • bogata oferta połączeń lotniczych (największa ilość kierunków w Europie Wschodniej) zawierająca WSZYSTKIE aktualne kierunki w ofercie wszystkich przewoźników i biur podróży

  • rezerwacja i zamawianie biletów, odprawa, drukowanie karty pokładowej dokonywane przez pasażera (dalsza obniżka kosztów)


 

Zapraszamy wszystkich serdecznie do debaty na naszej grupie dotyczącej tego projektu, jego zalet i wad oraz szans na wprowadzenie w życie. Czekamy na wszystkie pytania, uwagi, komentarze i sugestie. Jeżeli Tobie również na sercu leży przyszłość polskiego lotnictwa cywilnego - dołącz do nas!

W najbliższy piątek tj. 8 grudnia 2017 zakończymy edycję projektu i w formie gotowej przekażemy go kolektywnie do Ministra Finansów i Rozwoju, Prezesa Polskich Linii Lotniczych oraz Prezesa Lotniska w Modlinie z prośbą o analizę możliwości podjęcia się projektu przez naszego narodowego przewoźnika.

Trzymajcie kciuki! To ostatnie chwile, gdzie jeszcze można coś zrobić przed zaoraniem naszego rynku lotniczego przez Ryanair oraz Ryanair Sun.